Jumaat, 5 Julai 2013

Kajian tindakan merit guru cemerlang

Logo Majis Guru Cemerlang Malaysia

PEMBENTANGAN kertas kajian tindakan yang bermakna dan berkesan kepada pengajaran dan pembelajaran akan dijadikan kriteria asas pemberian merit dalam pemilihan Guru Cemerlang.

Ahli Jawatankuasa Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM) Cawangan Negeri Sembilan, Ramli Othman berkata, pembikinan sesuatu kertas kajian tindakan bukan sahaja memerlukan kemahiran akademik dan ketajaman minda saintifik, tetapi juga keterampilan ketika membentangkan kertas kajian mereka.

Beliau memberikan beberapa contoh guru biasa yang kini dimartabatkan sebagai Guru Cemerlang setelah mereka menghasilkan beberapa penyelidikan dan membentangkan kertas kajian di seminar di dalam dan luar negara.

Ramli yang juga Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Muhammad Yusof di Linggi, Negeri Sembilan menambah, inisiatif untuk mengadakan kajian tindakan dalam kalangan guru bertujuan melahirkan budaya penyelidikan bilik darjah.

Katanya, ia bermula pada 1995, apabila dia mendapat latihan di Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan (EPRD) dengan tenaga pengajar daripada Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Wollongong, Australia.

Kemudian budaya itu mula diterapkan di Negeri Sembilan sekitar tahun 2000, dan kini beberapa guru mulai menunjukkan inisiatif menjalankan kajian tindakan di sekolah masing-masing dan membentangkannya di seminar-seminar tempatan dan antarabangsa.

Beliau memberikan contoh guru Matematik Cemerlang dari Sekolah Menengah Sains Seremban (SASER), Noraini Kasim, yang banyak menjalankan kajian tindakan di sekolahnya dan dikongsi dengan semua pendidik.

Noraini yang ditemui berkata, penemuannya terhadap penggunaan simbol swastika dalam subjek pengajarannya itu memudahkan proses pembelajaran pelajarnya.

''Apa yang pasti ia mencapai objektif dan kita dapat memudahkan pelajar untuk belajar dan ia amat efektif kerana prestasi mereka meningkat sejak ia diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran saya.

''Saya bersyukur dan gembira kerana ia amat memberi manfaat bukan sahaja kepada pelajar saya, malah dapat diperluaskan kepada guru dan pelajar lain melalui perkongsian hasil kajian saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas membentangkan hasil kajiannya dalam Seminar Kajian Tindakan JPNS 2013 di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Sebanyak 21 kertas kajian daripada 18 buah sekolah dibentangkan pada seminar Kajian Tindakan baru-baru ini, dan sebahagiannya layak diberi perhatian berdasarkan kesan ketara terhadap pedagogi di sekolah masing-masing.

Sebagai contoh, kertas kajian tindakan bertajuk Paten Nombor Genap (PNG) oleh dua guru prasekolah Sekolah Kebangsaan Tanjung Agas di Port Dickson, Negeri Sembilan, Norhaizan Ismail dan Zainah Kadiman berjaya meningkatkan keupayaan pelajar berumur lima dan enam tahun menghafal sifir dua, empat, enam dan lapan dengan lancar.

Dengan menggunakan sumber tersedia di sekitar murid, seperti jubin lantai bilik darjah bagi menyediakan petak yang selaras dengan kaedah PNG, maka memadai untuk kedua-dua guru kreatif itu memupuk minat kanak-kanak menghafal sifir, yang dikatakan sebagai ibu pengiraan.

Seminar dianjurkan oleh Persatuan Pendidikan Sains dan Matematik serta Majlis Pengetua Negeri Sembilan.

Pengarah Pendidikan Negeri Sembilan, Kalsom Khalid pula berkata, memang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 sehingga 2015 (PPPM 2013-2015) menuntut guru berfikir pada aras tinggi supaya mereka mampu merancang dan melaksanakan kajian tindakan yang berkualiti dan bertaraf dunia.

Beliau berharap seminar itu dapat menggarap pelbagai persoalan dan isu pendidikan di dalam dan luar bilik darjah.



Artikel asal:
http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20130701/pe_01/Kajian-tindakan-merit-guru-cemerlang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut