Jumaat, 28 Jun 2013

Manfaat Google membangunkan Projek Loon


Ketika ini dicatatkan bahawa ada dua per tiga penduduk Bumi yang belum miliki akses internet. 4.8 bilion orang itu merangkumi penduduk seluruh dunia terutama di daerah pendalaman dan terpencil. Kini Google telah membangunkan Projek yang bernama Project Loon. Dengan melepas beberapa belon udara raksasa ke lapisan stratosfera Bumi, Google ingin menyediakan akses internet percuma ke seluruh dunia. Project Loon ini merupakan langkah untuk mengikis jurang internet 4.8 bilion penduduk bumi


Projek Loon adalah yang terbaru dibangunkan oleh Google. Projek Loon bertujuan untuk menyediakan akses internet ke kawasan pedalaman dan luar bandar yang tidak mempunyai sambungan internet seperti biasa. Google bercadang untuk mencapai matlamat ini dengan menggunakan belon altitud tinggi yang berlaku di stratosfera pada ketinggian kira-kira 20 Kilometer. Ini belon akan berkhidmat untuk mewujudkan rangkaian wayarles udara.

Jika berjaya, ia akan menjadi alat yang hebat untuk orang-orang yang tinggal di kawasan yang tidak mempunyai akses kepada sambungan internet. Tujuan Google adalah untuk menyediakan perkhidmatan kepada negara-negara membangun yang lain akan merasa terlalu mahal untuk mewujudkan rangkaian internet di kawasan luar bandar.

Projek Loon telah memulakan ujian perintis. Tiga puluh belon telah dilancarkan dari Pulau Selatan New Zealand yang akan digunakan oleh kumpulan yang dipilih penguji perintis. Hasil daripada kajian rintis ini akan membentuk bagaimana Loon terjadi di masa depan.





Manfaat dari Projek Loon

Jika Projek Loon berjaya menjadi kenyataan, beberapa kebaikan yang boleh diperolehi, antarnya :


  • Berjuta kanak-kanak miskin di seluruh dunia yang tidak pernah menggunakan internet akan dapat mengukuhkan pembelajaran mereka melalui perkhidmatan internet yang disediakan melalui Projek Loon.


  • Maklumat dan info kesihatan dan wabak penyakit boleh diperolehi dengan cepat dan berkesan.


  • Info cuaca dan amaran bencana alam seperti ribut taufan, banjir, jerebu serta tsunami dapat disebarkan dengan cepat.


  • Manusia dapat berhubung dan berkomunikasi tanpa sempadan, samaada di bandar raya hingga di ceruk pendalaman.


  • Teknologi Loon ini juga mempunyai potensi yang drastik untuk mengurangkan kos menggunakan Internet, dan untuk meningkatkan kualiti pada masa yang sama.


Balloon-powered Internet for all!

Setiap ciptaan manusia pasti ada keburukan, apa pula keburukannya?
Fikir-fikirkan...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut