Sabtu, 7 April 2012

Panduan bagi Penghasilan Penulisan Cemerlang

Panduan bagi Penghasilan Wacana Penulisan Cemerlang
  • Banyakkan membaca bahan bacaan tambahan berfaedah seperti akhbar, majalah dan buku cerita yang bersesuaian untuk meneliti kesinambungan isi-isi.
  • Sentiasa merujuk kepada kamus untuk mengetahui erti perkataan atau kosa kata baharu bagi penulisan.
  • Baca dan semak semula penulisan yang telah ditanda oleh guru.
  • Teliti pengajaran guru berdasarkan pengolahan wacana yang tepat dan kemas. Elakkan tanda tanya dalam wacana.


Panduan Khusus bagi Penulisan

  • Perlu memahami betul-betul kehendak soalan.
  • Catatkan apa sahaja isi-isi yang terlintas dalam fikiran, kemudian susun mengikut isi yang lebih penting.
  • Tulis berdasarkan rangka yang disediakan.
  • Penulisan mestilah mempunyai pendahuluan, isi-isi dan penutup.
  • Bagi penulisan meminta fakta, sekurang-kurangnya mempunyai tiga isi (seelok-eloknya cari empat isi) dan setiap perenggan mengandungi satu isi.
  • Gunakan ayat yang pendek dan bahasa yang mudah.


Kelemahan Murid dalam Penulisan

  • Murid tidak mengemukakan isi yang menepati tajuk atau kehendak soalan.
  • Isi yang dikemukakan tidak mencukupi (iaitu kurang daripada empat).
  • Penulisan panjang, tetapi isi yang dikemukakan berulang.
  • Murid tidak menghuraikan isi yang dikemukakan.
  • Tidak memberikan contoh untuk menguatkan isi yang dikemukakan.
  • Tidak mempunyai kesinambungan antara satu isi dengan satu isi yang lain.
  • Tidak menggunakan penanda wacana yang sesuai untuk menunjukkan kesinambungan isi atau ayat.
  • Tidak menggunakan kosa kata yang sesuai.
  • Struktur ayat tidak kemas, selain terdapat kesalahan ejaan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut