- Banyakkan membaca bahan bacaan tambahan berfaedah seperti akhbar, majalah dan buku cerita yang bersesuaian untuk meneliti kesinambungan isi-isi.
- Sentiasa merujuk kepada kamus untuk mengetahui erti perkataan atau kosa kata baharu bagi penulisan.
- Baca dan semak semula penulisan yang telah ditanda oleh guru.
- Teliti pengajaran guru berdasarkan pengolahan wacana yang tepat dan kemas. Elakkan tanda tanya dalam wacana.
Panduan Khusus bagi Penulisan
- Perlu memahami betul-betul kehendak soalan.
- Catatkan apa sahaja isi-isi yang terlintas dalam fikiran, kemudian susun mengikut isi yang lebih penting.
- Tulis berdasarkan rangka yang disediakan.
- Penulisan mestilah mempunyai pendahuluan, isi-isi dan penutup.
- Bagi penulisan meminta fakta, sekurang-kurangnya mempunyai tiga isi (seelok-eloknya cari empat isi) dan setiap perenggan mengandungi satu isi.
- Gunakan ayat yang pendek dan bahasa yang mudah.
Kelemahan Murid dalam Penulisan
- Murid tidak mengemukakan isi yang menepati tajuk atau kehendak soalan.
- Isi yang dikemukakan tidak mencukupi (iaitu kurang daripada empat).
- Penulisan panjang, tetapi isi yang dikemukakan berulang.
- Murid tidak menghuraikan isi yang dikemukakan.
- Tidak memberikan contoh untuk menguatkan isi yang dikemukakan.
- Tidak mempunyai kesinambungan antara satu isi dengan satu isi yang lain.
- Tidak menggunakan penanda wacana yang sesuai untuk menunjukkan kesinambungan isi atau ayat.
- Tidak menggunakan kosa kata yang sesuai.
- Struktur ayat tidak kemas, selain terdapat kesalahan ejaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti