Sabtu, 18 Julai 2015

Sistem 'traffic light' dalam pertukaran guru


PUTRAJAYA - Mulai Jun 2015, Kementerian Pendidikan mewujudkan sistem 'traffic light' dalam permohonan secara dalam talian bagi pertukaran guru sekolah menengah dan sekolah rendah antara bahagian, negeri, daerah dan dalam daerah melalui modul e-GTukar.
 
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Ahmad Tajudin Jab berkata sistem 'traffic light' membantu guru memilih negeri untuk bertukar berdasarkan indikator warna yang dipaparkan dalam sistem tersebut iaitu hijau bermaksud terdapat kekosongan, manakala merah bermaksud perjawatan telah diisi penuh.

Pejabat Pendidikan Wilayah, Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pendidikan Negeri berperanan sebagai pembuat keputusan dan kelulusan bagi semua permohonan pertukaran manakala Kementerian Pendidikan adalah sebagai pembuat dasar dan  penguatkuasa, katanya.
 
Bercakap pada sidang media di Kementerian Pendidikan di sini hari ini, Ahmad Tajudin berkata proses kelulusan pertukaran guru dibuat berdasarkan wajaran yang diberikan kepada beberapa kriteria ditetapkan.
 
"Kelulusan bergantung kepada tiga perkara utama iaitu keperluan perkhidmatan, kekosongan jawatan dan keperluan opsyen di negeri yang dimohon," katanya, sambil menambah modul e-GTukar boleh diakses di alamat http://epgo.moe.gov.my/  
 
Ahmad Tajudin berkata, antara alasan yang dikemukakan oleh guru apabila membuat permohonan bertukar ialah mengikut pasangan, sakit kronik dan ancaman keselamatan seperti diugut oleh pihak ketiga dan sebagainya.
 
Bagi sesi Jun, pertukaran yang diluluskan bagi sekolah menengah ialah 554 daripada 7,969 permohonan, sementara bagi sekolah rendah ialah 165 dari 8,327 permohonan, katanya.
 
Beliau berkata, proses pertukaran guru dilaksanakan dengan mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan iaitu Prosedur Kualiti PK 02, Pengurusan Pertukaran Guru yang berlandaskan Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008.
 
Kata Ahmad Tajudin, pertukaran guru dilaksanakan dua kali setahun iaitu pada 1 Januari dan 1 Jun setiap tahun.
 
Permohonan bagi pertukaran 1 Jun bermula pada 1 April hingga 25 April, manakala permohonan bagi pertukaran 1 Januari dibuka pada 1 September hingga 30 September.   - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut