Sabtu, 19 Mac 2011

Penyamun Yang Insaf

Kisah ini menceritakan tentang tiga orang penyamun dari bangsa Kurdis yang sentiasa merompak dan mencuri harta benda orang awam tanpa memilih mangsa. Pada suatu hari mereka sedang merancang untuk menyamun satu kabilah pedagang yang akan melalui kawasan itu. Mereka pergi ke satu kawasan untuk menunggu kabilah yang akan melalui kawasan tersebut. Apabila tiba di suatu kawasan, mereka berehat di bawah pokok kurma. Di situ hanya tiga pokok kurma yang hidup dengan subur. Semasa mereka sedang berehat di bawah pokok kurma sementara menunggu masa yang sesuai untuk melakukan rompakan, salah seorang dari mereka yang mengetuai kumpulan itu sedang memerhati pokok-pokok kurma tersebut dan mendapati dua daripadanya berbuah dengan lebat dan sedang masak ranum. Semasa memerhati pokok-pokok tersebut dia terpandang kepada seekor burung sedang mengambil buah-buah kurma yang masak daripada salah satu pokok dan membawanya dan mengugurkan buah-buah itu ke atas pokok kurma yang tidak berbuah.

Pada mulanya dia tidak memperdulikan apa yang berlaku, tetapi setelah lama memerhati, burung itu asik berulang alik dari pokok yang berbuah dan memjatuhkan buah yang dibawanya keatas pokok yang tidak mempunyai buah. Ia merasa curiga dan berfikir kenapa burung itu asyik membawa buah kurma kepada pokok yang tidak berbuah itu. Ia bangkit dari tempat istirahat dan berjalan menuju kepada pokok itu untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku. Ia mengambil keputusan untuk memanjat pokok kurma itu. Setelah sampai ke puncak kurma tersebut alangkah terkejutnya dia apabila melihat ada seekor ular besar yang sedang berlekar di salah satu pelepah kurma itu nasib baik ia tidak terjatuh disebabkan terkejut kepada ular itu.

Dengan perlahan lahan ia bergerak untuk mencari posisi yang sesuai supaya ular tersebut tidak melihatnya. Ia mendapati ular itu akan membuka mulutnya dengan luas apabila mendengar atau mengesan sesuatu yang menghampirinya. Setelah mengamati ia mendapati bahawa ular itu sebenarnya buta tidak dapat melihat. sebab itu ia membuka mulut apabila mengesan sesuatu. Ketua penyamun tersebut berada di atas pokok kurma itu agak lama juga sehingga dia sempat mengira burung itu terbang ulang alik berbelas kali dan menjatuhkan buah kurma ke mulut ular itu. Ia mula berfikir alangkah mulianya seekor burung sanggup menolong seekor ular walaupun burung itu mengetahui bahawa ular itu sentiasa mengganas kepada burung-burung. Dengan tidak disedari air matanya telah menitis melihat peristiwa itu.

Ketua penyamun mulai sedar di atas sikapnya yang suka menyamun dan merompak harta orang lain yang tidak berdosa. Dia berfikir serta berkata didalam hantinya "Kenapakah aku tidak berbuat baik kepada orang yang susah seperti yang dilakukan oleh burung itu". Ketua penyamun itu mulai menyesali di atas perbuatan nya, lalu berkata "Ya Allah, Ya Tuhanku, Aku kini telah bertaubat kepada mu dan aku tidak akan mengulangi lagi perbuatan ku, aku berjanji akan ku kembali kepada Mu".

Ketua penyamun itu mematah-matahkan pedangnya dan menaburkan tanah ke atas kepalanya sambit menjerit dengan kuat "Ya Allah hapuskan lah dosaku dan padamkanlah kesalahanku" Pada saat itu juga kedengaran suara menyatakan "Hai hamba yang memohon kehapusan dosa, aku telah hapuskan dosamu". Mendengar jawapan suara tersebut ketua penyamun itu merasa lega dan gembira sekali dan berlari-lari kepada kawannya.

Apabila kawan-kawannya melihat ketuanya yang membawa serpihan pedang ditangannya, bertanya salah seorang kawannya "Apakah yang telah terjadi dan kenapakah aku lihat kamu mengangis, selama ini aku tidak pernah melihat kamu menangis malah sentiasa gembira" Ketua penyamun itu menceritakan kepada kawan-kawannya akan peristiwa yang dilihatnya. dan berkata kepada kawan-kawannya "Bertaubatlah kamu dan kembalilah kepada Allah" Kawan-kawannya pun merasa insaf di atas perbuatan.mereka, lalu mematah-matahkan pedang mereka

Mulai dari saat itu mereka bersepakat untuk menuju ke kota Mekkah untuk mempelajari ilmu agama dan mereka bertekad untuk tinggal di sana sehingga akhir hayat mereka. Di dalam perjalanan mereka berhenti rehat seketika di bawah pohon yang rendang untuk menghilangkan penat. Tidak lama kemudian datang seorang wanita tua yang buta lalu berkata "Adakah diantara kamu bernama Fulan bin Fulan dari bangsa kurdis" kata ketua mereka "Ada dan sayalah orangnya". Wanita itu berkata "Anakku baru sahaja meninggal dunia beberapa hari lalu dan meninggalkan pakaian ini" wanita itu menghulurkan pakaian itu kepadanya sambil berkata "Aku bermimpi bahawa Rasulullah s.a.w telah datang kepada ku dan menyuruhku memberikan pakaian ini kepada mu". Ketua kumpulan tadi mengambil pakaian itu dengan perasaan gembira sekali dan mereka beredar dari situ untuk menuju ke Kota Mekkah dan menetap disana untuk mengerjakan amal ibadah sehinngalah mereka menemui ajal mereka di sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut