Jumaat, 6 September 2013

Impak Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)

6 September 2013
KUALA LUMPUR - Murid yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran bertaraf dunia, nilai moral yang tinggi serta berupaya bersaing dengan rakan sebaya dari negara lain merupakan antara impak daripada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.

Menurut pelan itu yang dilancarkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pendidikan, impak yang didapati daripada murid ialah golongan ini akan belajar dalam persekitaran yang mempunyai kepercayaan asas bahawa semua murid boleh belajar dan boleh berjaya selain mempunyai lebih hak bersuara dalam membentuk pengalaman mereka.

"Murid juga akan mempunyai pembelajaran yang kaya dari segi akademik dan bukan akademik kerana lebih banyak projek dan tugasan berkumpulan dilakukan bagi meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi murid serta keupayaan untuk bekerja secara individu dan berkumpulan," menurut pelan berkenaan.

Menurut pelan itu dari sudut kesannya kepada guru, golongan ini akan menikmati laluan kerjaya yang lebih baik serta proses penilaian yang telus dan adil serta berkait dengan keupayaan dan prestasi yang relevan.

"Guru akan mendapat sokongan yang diperlukan untuk berjaya dan menikmati persekitaran kerja yang lebih sesuai, ganjaran berasaskan prestasi dan laluan kerjaya yang lebih baik serta didedahkan dengan budaya kerjasama dan kecemerlangan profesional," jelas laporan itu.

Impak kepada pemimpin sekolah pula ialah golongan ini akan mendapat akses yang lebih besar terhadap latihan kepimpinan bertaraf antarabangsa serta amalan terbaik daripada rakan sejawatan mereka di Malaysia.

"Mereka akan mendapat sokongan dan sumber yang mereka perlukan bagi memacu sekolah dengan berkesan selain menikmati persekitaran bekerja yang lebih baik dan ganjaran berasaskan prestasi serta diberi kuasa melalui pengurusan berasaskan sekolah yang lebih tinggi," jelas pelan itu.

Pegawai kementerian turut mendapat impak apabila mendapat manfaat daripada meritokrasi yang lebih besar dengan kebertanggungjawaban yang lebih tinggi dan tidak akan terbatas dengan kawalan.

"Mereka akan menerima sokongan, latihan dan sumber yang bersasaran yang diperlukan bagi memenuhi peranan baharu mereka serta mempunyai keluwesan pengoperasian dan kebertanggungjawaban yang lebih besar selain bekerja dalam persekitaran yang telus dan saling bekerjasama," katanya.

Ibu bapa pula akan berperanan seperti rakan kongsi sebenar dengan sekolah dalam membantu pembelajaran anak mereka kerana mereka mempunyai akses penuh terhadap prestasi anak mereka dalam peperiksaan kebangsaan dan pentaksiran berasaskan sekolah.

"Ibu bapa akan mempunyai lebih peluang untuk memberikan input kepada strategi penambahbaikan sekolah anak mereka kerana mereka mempunyai hak untuk tahu sepenuhnya tentang misi sekolah, prestasi terkini serta program penambahbaikan tahunan," menurut pelan itu. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut