Ahad, 18 November 2012

Al-Quran Online

Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal." (Surah Al Anfaal ayat 2)


Menurut dari laman menaraislam.com, terdapat 6 kewajiban yang harus kita tunaikan terhadap Al-Qur’an, iaitu;

1. Mengimaninya dengan sepenuh hati.

2. Membacanya.

3. Memahami kandungannya.

4. Menghafalkannya sesuai kemampuan.

5. Mengamalkannya.

6. Mengajarkan dan mendakwahkannya.

Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaƔt kepada para pembacanya." (HR Muslim)


Saya suka kongsikan 2 laman yang mana kita boleh membaca dan mendengar Al-Quran. Selain itu kata boleh mengetahui maksud-maksud ayat yang dibaca dengan melihat terjemahan Al-Quran. Laman yang saya maksudkan adalah surah.my dan tanzil.net.

Allah berfirman:
"Dan apabila dibacakan Al Qur'an, maka dengarkanlah dengan baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat". (Surah Al A'raaf ayat 204)


Surah.my

Untuk mengguna laman surah.my , kita hanya perlu klik mana-mana surah yang ingin kita baca.


Kita akan dipamerkan dengan paparan seperti dibawah, dimana kita boleh mendengar, membaca atau membaca tafsirnya.

Laman ini boleh ditafsir dalam dua bahasa iaitu Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.


Allah SWT  berfirman:
 "Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelummnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami". (Surah Asy Syuura ayat 52)


Tanzil.net

Laman tanzil.net juga salah sebuah laman yang dapat kita gunakan sebagai media untuk mendengar dan membaca Al-Quran serta terjemahannya.

Untuk menggunakan laman ini, agak sukar sedikit berbanding dengan laman surah.my. Kita perlu memilih surah yang ingin didengar atau baca di ruangan Browse. Bagi paparan terjemahannya pula anda boleh klik diruangan Translation dan pilih bahasa yang ingin anda terjemahkan.



Selamat Beribadah........
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut