Isnin, 12 Ogos 2013

Hujan Meteor Perseid


“Maha Suci Allah yang Menjadikan di Langit Gugusan-gugusan Bintang dan Dia Menjadikan Juga Padanya Matahari dan Bulan yang Bercahaya” (Al Furqaan -Ayat 61).

Meteor Perseids ini sebenarnya akan kelihatan ‘muncul’ dari arah buruj Perseus, sebuah buruj di kawasan langit utara.

Fenomena Pancuran Meteor, Juraian Meteor atau Hujan Meteor adalah dikaitkan dengan bujur Perseus dan komet Swift-Tuttle.


Perseid adalah hujan meteor yang lebat. Perseids dikenali sebegitu kerana ia hanya kelihatan di gugusan bujur Perseus. Perkataan Perseids diambil sempena nama Perseides, iaitu istilah yang terdapat dalam satu mitos Greek, merujuk kepada waris Perseus.

Hujan Meteor Perseids adalah serpihan komet Swift-Tuttle yang pernah melintas dekat Bumi. Laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer.


Hujan meteor berlaku apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi. Meteor dalam hujan meteor ini akan bergerak dengan kelajuan 60 km / saat.

Meteor ini tidak mendatangkan bahaya kepada kehidupan bumi kerana terdiri daripada debu, ais dan habuk yang terbakar semasa bergesel dengan lapisan bumi.

Fenomena Hujan Meteor Perseids adalah salah satu fenomena yang indah, oleh itu ramai yang tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan keindahan dan kehebatan Allah mengatur alam semesta ini.

Dialah Pencipta langit dan bumi … (Al An'am -Ayat 101)

Gambar Pemandangan Hujan Meteor Perseid 
pada Ogos 2013

Hujan Meteor Perseid pada 11 Ogos 2013 
dilihat dari Lindisfarne (Pulau Suci) di pantai timur laut England

Jalur meteor kelihatan di Gurun Mojave, Landers, California.

Pemandangan meteor Perseid di kampung Fanos, Greece. 

Meteor Perseids di Salgotarjan, Hungary 

Meteor Perseids di Chongqing, China.

Meteor Perseid kelihatan di Pulau Orcas di Washington.

Meteor Perseid di barat Texas


Allah-lah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas ‘Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu. (Ar Ra'd -Ayat 2)


Sumber:
universetoday.com
falak-online.net
space.com
tafsir.gimmebucks.asia/surahs

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut