Selasa, 26 Februari 2013

Pengidap autisme yang berjaya

Bagi Ibu bapa yang mempunyai anak autisme haruslah reda akan ketentuan Ilahi. Ingat bahawa apa yang berlaku adalah ujian daripada Allah SWT. Jangan sesekali menganggap bahawa anak autisme tidak dapat ditolong lalu hanya berserah kepada takdir. Yakinlah bahawa pertolongan pasti akan datang bagi mereka yang mencarinya

Menurut Singgih D. Gunarsa, (2003), Peranan orang tua dalam penyembuhan kanak-kanak penghidap autisme adalah penting. Ibu sebagai salah satu dari orang tua anak autisme sangat berberan penting dalam mengetahui perkembangan kanak-kanak. Hal ini berkaitan dengan sikap penerimaan ibu terhadap anak autisme yang ditunjukkan dalam perilaku menghadapi anak autisme. Sikap menerima setiap anggota keluarga sebagai langkah lanjutan pengertian iaitu bererti dengan segala kelemahan, kekurangan, dan kelebihanya ia seharusnya mendapat tempat dalam keluarga. Setiap ahli keluarga berhak atas kasih sayang orang tuanya.

Ramai pengidap-pengidap autisme telah mencipta pelbagai kejayaan, malah ada diantara mereka memberi sumbangan dalam ketamadunan manusia. Berikut adalah beberapa kejayaan tokoh dan disebalik kejayaan mereka sebenarnya adalah seorang autisme.
 

 Albert Einstein

Albert Einstein (14 Mac 1879-18 April 1955) adalah seorang saintis fizik teori yang dipandang luas sebagai saintis terbesar dalam abad ke-20. Dia mengemukakan teori relativitas dan juga banyak menyumbang kepada pembangunan mekanik kuantum, mekanik statistik, dan kosmologi. Dia dianugerahi Penghargaan Nobel dalam Fizik pada tahun 1921 bagi penjelasannya mengenai kesan fotoelektrik dan "pengabdiannya bagi fizik teori".  Menurut teori terbaru tentang perkembangan mentalnya, beliau dianggap menghidapi sindrom Asperger, sejenis penyakit yang berkaitan dengan autisme.



Temple Grandin

Temple Grandin merupakan salah seorang antara 100 orang paling berpengaruh di dunia versi majalah Time pada tahun 2010, untuk kategori 'Heroes'. Temple Grandin adalah seorang Doktor di bidang ilmu haiwan dan juga profesor di Colorado State University, merangkap sebagai seorang perunding perilaku haiwan di sebuah syarikat livestock. Di samping itu, dia juga dikenali sebagai penulis yang cukup berjaya. Salah satu bukunya yang terkenal adalah 'Thinking in Pictures', yang menjelaskan bagaimana memahami cara pandang orang autis serta teknik untuk menolong kanak-kanak autisme. Grandin juga mencari 'squeeze machine', iaitu mesin yang boleh menenangkan orang yang hipersensitif.


Axel Brauns

Axel Brauns adalah seorang penulis dan penerbit filem kelahiran Hamburg, Jerman. Brauns berhenti dari sekolah pada tahun 1984, untuk menumpukan perhatian pada kerjaya menulisnya. Brauns telah menulis sejumlah novel, antara lain dengan mencipta watak literal yang popular di Jerman, Adina Adelung, yang kemudian menghantarnya masuk nominasi German Book Prize. Pada 1992, dia menerbitkan buku autobiografinya, 'Shadows and Coloured Bat - Living in Another World', yang menggambarkan kehidupannya sebagai seorang autisme, yang disebutnya dirasakannya sejak berumur 1 tahun. Axel Braun mempunyai minat terhadap sebuah buku statistik dan genetik kuda berjudul 'German Harness Racing Studs'. Keasyikannya terhadap buku inilah yang salah satunya inspirasi dalam buku-buku yang Brauns tulis sendiri. Axel Brauns mempunyai kesulitan bicara pada masa kecilnya. Brauns secara susah payah belajar sendiri bagaimana ekspresi wajah dan pola bicara, antara lain dengan banyak membaca komik dan menonton filem. Brauns mengaku masih sering merasa tidak selesa dengan orang-orang di sekitarnya yang tidak dia kenal, dan juga kurang selesa menghabiskan masa di depan umum.


James Hobley

Hobley merupakan satu dari dua saudara kembar di keluarganya, yang sama-sama didiagnosis autisme. Awalnya dia tak dapat membaca dan menulis. Namun, segalanya berubah selepas dia berkenalan dengan dunia menari (dancing) pada usia 8 tahun, yang memberinya passion yang luar biasa. Melalui muzik dalam dance itu, dia boleh mengekspresikan dirinya, dan mula mempunyai banyak teman. Cita-citanya kini adalah menjadi penari balet di sebuah syarikat entertainment yang besar. Kejayaannya telah dokumentarikan oleh BBC, dengan tajuk 'Autism, Disco, and Me'.

Jason McElwain
Jason McElwain mengalami kesukaran untuk berinteraksi dengan anak-anak seusianya. Jason McElwain amat meminati sukan bola keranjang. Jason McElwain berjaya mencipta rekod 20 point dalam masa 4 minit dalam sebuah pertandingan basket di Amerika. Semenjak pertandingan itu, nama McElwain langsung melambung bak selebriti dadakan di Amerika Syarikat. Sebuah lagu dan sebuah buku ditulis untuknya. Bahkan rencananya, kisahnya juga akan difilemkan oleh Walt Disney dan Warner Bros company. Kini beliau sibuk mengelilingi Amerika untuk mengumpul dana bagi kanak-kanak autisme sepertinya.
 Matt Savage

Matt Savage sudah menjadi salah satu pemuzik jazz kenamaan Amerika ketika beliau berusia 19 tahun. Hingga kini, dia telah menerbitkan sekurang-kurangnya 4 album muzik instrumental. Matt Savage juga telah menerima banyak penghargaan. Dia juga merupakan satu-satunya anak-anak yang pernah diterima oleh pasukan Bosendofer Pianos dalam sejarah 175 tahun company tersebut. Pada usia 14 tahun, dia telah melakukan konser bekerjasama dengan Chaka Khan dan pelbagai penyanyi terkenal lain. Matt didiagnosis mempunyai gangguan perkembangan pervasif, salah satu pola autisme, pada usai 3 tahun. Pada mulanya dia tidak suka dengan muzik yang bising, sebelum akhirnya dia mula tertarik pada piano, dan akhirnya mula mendalami muzik jazz dan klasik. Dengan kecerdasannya yang luar biasa, walaupun tidak pernah mendapat bangku sekolah formal dan juga pendidikan muzik secara khusus, namun Matt mampu belajar sendiri mengenai muzik hingga menjadi komposer yang hebat.


Satoshi Tajiri

'Pokemon'iaitu kartun animasi kanak-kanak yang sangat popular di era akhir 1990-an hingga awal 2000-an. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa dicipta oleh seorang lelaki Jepun bernama Satoshi Tajiri. Satoshi Tajiri adalah pengidap autisme. Sejak kecil hingga remaja, Tajiri sangat tergila-gila dengan arcade games. Beliau sangat meminati video game, dan mula menghasilkan majalah mengenai game bernama 'Game Freak' pada 1978. Pokemon diciptanya sendiri pada tahun 1996. Ideanya berasal dari keinginannya membuat game di mana anak-anak boleh menangkap dan mengkoleksi sesuatu, sebagaimana keasyikannya pada serangga di masa kecil. Selain video games dan filem kartun, Pokemon juga dihasilkan dalam bentuk manga (komik) dan filem.


Menurut http://www.sinarharian.com.my/rencana/bimbing-remaja-autisme-berdikari-1.63562 , Bill Gates, Pengasas Microsoft Corporation  dan Isaac Newton , pakar dalam teori fizik juga merupakan pesakit autisme.

Tahukan bahawa di Malaysia seorang murid yang menghidap sindrom autisme iaitu Muhammad Fikri Sabri dari Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Biram berjaya memperoleh 5A dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) (Baca).  Begitu juga dengan Mohd Daniel Zainuddin pelajar Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malik, yang juga penghidap penyakit autisme berjaya mencatat keputusan cemerlang 9A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) (Baca).

Nabil Lutfi, 18, walaupun lambat untuk memahami sesuatu perkara, kekurangan itu tidak menjadi penghalang buatnya untuk bersaing dengan rakan-rakan normal yang lain.
(Baca: Pelajar austisme SMK Abdul Rahman Talib dapat 9A)

Mohd Daniel Zainuddin

Beberapa tips cara mengatasi anak autis tanpa perlu menyakitinya. Pertama, kenali dulu anak anda, kerana kanak-kanak autisme itu memang sukar untuk difahami, maka siapa lagi yang boleh memahami bagaimana dia, apakah yang diminatinya dan apa perilakunya. Maka diperlukan extra sensitif untuk menghadapi anak anda. Buatlah persekitaran yang tambahan keselamatan untuk keselamatan anak anda. Kerana, kanak-kanak autisme cenderung lebih hiperaktif, sehingga anda perlu lebih berhati-hati misalnya meletakkan barang-barang di rumah. Mungkin boleh dengan menyimpan rak didinding yang diikat benar-benar kuat, menyimpan almari yang benar-benar aman, atau juga mengelakkan kanak-kanak agar tidak memanjat seenaknya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut