Direktif (Directive)
- Berpusatkan guru.
 - Membantu pelajar memperoleh maklumat, menguasai pengetahuan dan kemahiran.
 - Melatih mengikut prosedur tertentu.
 - Pembelajaran masteri dan secara langsung.
 
Pemerhatian (Observational)
- Guru sebagai mentor dan fasilitator.
 - Pembelajaran melalui memerhati orang lain melakukan tugas atau penerangan tentang sesuatu kemahiran.
 - Pemerhatian rapi diikuti dengan peniruan.
 - Kaedah/teknik eksperimen, simulasi, iaitu main peranan, model, lakonan.
 - Pelajar belajar melalui pemerhatian atau penelitian.
 
Mediatif (Meditative)
- Pelajar membina idea dan konsep mengikut kefahaman sendiri berlandaskan pengetahuan lepas.
 - Pelajar diberi bimbingan untuk mempelajari bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah.
 - Kombinasi proses memberi sebab, bimbingan dan perbincangan terbuka.
 - Guru sebagai fasilitator atau pengantara.
 
Generatif (Generative)
- Pelajar digalakkan menjana idea secara kritis dan kreatif melalui aktiviti sumbang saran, pemetaan minda dan pemikiran literal.
 - Pelajar mempelajari bagaimana untuk bertindak apabila situasi memerlukan kreativiti, pemahaman, keaslian, rekaan dan penyelesaian secara unik.
 - Pendekatan konstruktivisme.
 - Guru sebagai fasilitator.
 
Koperatif dan Kolaboratif (Cooperative and Collaborative)
- Pelajar menguasai dan mengamalkan kemahiran sosial, nilai murni dan sikap saintifik. Membolehkan pelajar berinteraksi dan bekerjasama.
 - Satu proses menghasilkaan sesuatu tugasan besar secara kolektif dengan pihak yang berlainan. melakukan tugasan-tugasan kecil yang berlainan tetapi mempunyai hasrat dan matlamat yang sama.
 - Termasuk Pembelajaran Koperatif, permainan berpasukan, menyelesaikan masalah secara berpasangan dan projek.
 
Konteks Luar (Outside context)
- Melibatkan interaksi pelbagai pihak. Memastikan pelajar disediakan peluang untuk menjadikan pembelajaran bermakna melalui pengalaman dan interaksi.
 - Seminar, bengkel,kajian luar, lawatan sambil belajar dan projek.
 - Program pembelajaran kendalian kendiri.
 - Pembelajaran berasaskan aktiviti. Sesi hands on secara intensif dan berfokus
 
Metakognitif (Metacognitive)
- Kesedaran apa yang diketahui dan yang tidak diketahui. Cara untuk meningkatkan kesedaran mengenai proses berfikir. Oleh itu dapat merancang, menilai apa yang dipelajari.
 - Murid belajar melalui berfikir tentang proses pembelajaran, bagaimana ia dilakukan dan bagaimana boleh dibaiki.
 - Teknik metakognitif penyoalan, refleksi dan penulisan reflektif.
 
Kontekstual (Contextual)
- Melibatkan interaksi antara pelbagai pihak dengan unsur pengajaran.
 - Murid disediakan peluang untuk menjadikan pembelajaran bermakna melalui pengalaman dan maklumat.
 - Kaedah pembelajaran mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan.
 - Kaedah pembelajaran secara konkrit melibatkan aktiviti hands-on dan minds-on.
 
Kajian Masa Depan (Future studies)
- Meningkatkan keupayaan murid menghadapi pelbagai cabaran hidup dan membuat keputusan.
 - Menghasilkan generasi masa depan yang berkeyakinan, bertanggungjawab dan berintegriti.
 - Membawa anjakan paradigma dengan membudayakan kemahiran berfikir dan pembelajaran sepanjang hayat.
 

Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti