Selasa, 26 Februari 2013

Pengidap autisme yang berjaya

Bagi Ibu bapa yang mempunyai anak autisme haruslah reda akan ketentuan Ilahi. Ingat bahawa apa yang berlaku adalah ujian daripada Allah SWT. Jangan sesekali menganggap bahawa anak autisme tidak dapat ditolong lalu hanya berserah kepada takdir. Yakinlah bahawa pertolongan pasti akan datang bagi mereka yang mencarinya

Menurut Singgih D. Gunarsa, (2003), Peranan orang tua dalam penyembuhan kanak-kanak penghidap autisme adalah penting. Ibu sebagai salah satu dari orang tua anak autisme sangat berberan penting dalam mengetahui perkembangan kanak-kanak. Hal ini berkaitan dengan sikap penerimaan ibu terhadap anak autisme yang ditunjukkan dalam perilaku menghadapi anak autisme. Sikap menerima setiap anggota keluarga sebagai langkah lanjutan pengertian iaitu bererti dengan segala kelemahan, kekurangan, dan kelebihanya ia seharusnya mendapat tempat dalam keluarga. Setiap ahli keluarga berhak atas kasih sayang orang tuanya.

Ramai pengidap-pengidap autisme telah mencipta pelbagai kejayaan, malah ada diantara mereka memberi sumbangan dalam ketamadunan manusia. Berikut adalah beberapa kejayaan tokoh dan disebalik kejayaan mereka sebenarnya adalah seorang autisme.
 

 Albert Einstein

Albert Einstein (14 Mac 1879-18 April 1955) adalah seorang saintis fizik teori yang dipandang luas sebagai saintis terbesar dalam abad ke-20. Dia mengemukakan teori relativitas dan juga banyak menyumbang kepada pembangunan mekanik kuantum, mekanik statistik, dan kosmologi. Dia dianugerahi Penghargaan Nobel dalam Fizik pada tahun 1921 bagi penjelasannya mengenai kesan fotoelektrik dan "pengabdiannya bagi fizik teori".  Menurut teori terbaru tentang perkembangan mentalnya, beliau dianggap menghidapi sindrom Asperger, sejenis penyakit yang berkaitan dengan autisme.



Temple Grandin

Temple Grandin merupakan salah seorang antara 100 orang paling berpengaruh di dunia versi majalah Time pada tahun 2010, untuk kategori 'Heroes'. Temple Grandin adalah seorang Doktor di bidang ilmu haiwan dan juga profesor di Colorado State University, merangkap sebagai seorang perunding perilaku haiwan di sebuah syarikat livestock. Di samping itu, dia juga dikenali sebagai penulis yang cukup berjaya. Salah satu bukunya yang terkenal adalah 'Thinking in Pictures', yang menjelaskan bagaimana memahami cara pandang orang autis serta teknik untuk menolong kanak-kanak autisme. Grandin juga mencari 'squeeze machine', iaitu mesin yang boleh menenangkan orang yang hipersensitif.


Axel Brauns

Axel Brauns adalah seorang penulis dan penerbit filem kelahiran Hamburg, Jerman. Brauns berhenti dari sekolah pada tahun 1984, untuk menumpukan perhatian pada kerjaya menulisnya. Brauns telah menulis sejumlah novel, antara lain dengan mencipta watak literal yang popular di Jerman, Adina Adelung, yang kemudian menghantarnya masuk nominasi German Book Prize. Pada 1992, dia menerbitkan buku autobiografinya, 'Shadows and Coloured Bat - Living in Another World', yang menggambarkan kehidupannya sebagai seorang autisme, yang disebutnya dirasakannya sejak berumur 1 tahun. Axel Braun mempunyai minat terhadap sebuah buku statistik dan genetik kuda berjudul 'German Harness Racing Studs'. Keasyikannya terhadap buku inilah yang salah satunya inspirasi dalam buku-buku yang Brauns tulis sendiri. Axel Brauns mempunyai kesulitan bicara pada masa kecilnya. Brauns secara susah payah belajar sendiri bagaimana ekspresi wajah dan pola bicara, antara lain dengan banyak membaca komik dan menonton filem. Brauns mengaku masih sering merasa tidak selesa dengan orang-orang di sekitarnya yang tidak dia kenal, dan juga kurang selesa menghabiskan masa di depan umum.


James Hobley

Hobley merupakan satu dari dua saudara kembar di keluarganya, yang sama-sama didiagnosis autisme. Awalnya dia tak dapat membaca dan menulis. Namun, segalanya berubah selepas dia berkenalan dengan dunia menari (dancing) pada usia 8 tahun, yang memberinya passion yang luar biasa. Melalui muzik dalam dance itu, dia boleh mengekspresikan dirinya, dan mula mempunyai banyak teman. Cita-citanya kini adalah menjadi penari balet di sebuah syarikat entertainment yang besar. Kejayaannya telah dokumentarikan oleh BBC, dengan tajuk 'Autism, Disco, and Me'.

Jason McElwain
Jason McElwain mengalami kesukaran untuk berinteraksi dengan anak-anak seusianya. Jason McElwain amat meminati sukan bola keranjang. Jason McElwain berjaya mencipta rekod 20 point dalam masa 4 minit dalam sebuah pertandingan basket di Amerika. Semenjak pertandingan itu, nama McElwain langsung melambung bak selebriti dadakan di Amerika Syarikat. Sebuah lagu dan sebuah buku ditulis untuknya. Bahkan rencananya, kisahnya juga akan difilemkan oleh Walt Disney dan Warner Bros company. Kini beliau sibuk mengelilingi Amerika untuk mengumpul dana bagi kanak-kanak autisme sepertinya.
 Matt Savage

Matt Savage sudah menjadi salah satu pemuzik jazz kenamaan Amerika ketika beliau berusia 19 tahun. Hingga kini, dia telah menerbitkan sekurang-kurangnya 4 album muzik instrumental. Matt Savage juga telah menerima banyak penghargaan. Dia juga merupakan satu-satunya anak-anak yang pernah diterima oleh pasukan Bosendofer Pianos dalam sejarah 175 tahun company tersebut. Pada usia 14 tahun, dia telah melakukan konser bekerjasama dengan Chaka Khan dan pelbagai penyanyi terkenal lain. Matt didiagnosis mempunyai gangguan perkembangan pervasif, salah satu pola autisme, pada usai 3 tahun. Pada mulanya dia tidak suka dengan muzik yang bising, sebelum akhirnya dia mula tertarik pada piano, dan akhirnya mula mendalami muzik jazz dan klasik. Dengan kecerdasannya yang luar biasa, walaupun tidak pernah mendapat bangku sekolah formal dan juga pendidikan muzik secara khusus, namun Matt mampu belajar sendiri mengenai muzik hingga menjadi komposer yang hebat.


Satoshi Tajiri

'Pokemon'iaitu kartun animasi kanak-kanak yang sangat popular di era akhir 1990-an hingga awal 2000-an. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa dicipta oleh seorang lelaki Jepun bernama Satoshi Tajiri. Satoshi Tajiri adalah pengidap autisme. Sejak kecil hingga remaja, Tajiri sangat tergila-gila dengan arcade games. Beliau sangat meminati video game, dan mula menghasilkan majalah mengenai game bernama 'Game Freak' pada 1978. Pokemon diciptanya sendiri pada tahun 1996. Ideanya berasal dari keinginannya membuat game di mana anak-anak boleh menangkap dan mengkoleksi sesuatu, sebagaimana keasyikannya pada serangga di masa kecil. Selain video games dan filem kartun, Pokemon juga dihasilkan dalam bentuk manga (komik) dan filem.


Menurut http://www.sinarharian.com.my/rencana/bimbing-remaja-autisme-berdikari-1.63562 , Bill Gates, Pengasas Microsoft Corporation  dan Isaac Newton , pakar dalam teori fizik juga merupakan pesakit autisme.

Tahukan bahawa di Malaysia seorang murid yang menghidap sindrom autisme iaitu Muhammad Fikri Sabri dari Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Biram berjaya memperoleh 5A dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) (Baca).  Begitu juga dengan Mohd Daniel Zainuddin pelajar Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malik, yang juga penghidap penyakit autisme berjaya mencatat keputusan cemerlang 9A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) (Baca).

Nabil Lutfi, 18, walaupun lambat untuk memahami sesuatu perkara, kekurangan itu tidak menjadi penghalang buatnya untuk bersaing dengan rakan-rakan normal yang lain.
(Baca: Pelajar austisme SMK Abdul Rahman Talib dapat 9A)

Mohd Daniel Zainuddin

Beberapa tips cara mengatasi anak autis tanpa perlu menyakitinya. Pertama, kenali dulu anak anda, kerana kanak-kanak autisme itu memang sukar untuk difahami, maka siapa lagi yang boleh memahami bagaimana dia, apakah yang diminatinya dan apa perilakunya. Maka diperlukan extra sensitif untuk menghadapi anak anda. Buatlah persekitaran yang tambahan keselamatan untuk keselamatan anak anda. Kerana, kanak-kanak autisme cenderung lebih hiperaktif, sehingga anda perlu lebih berhati-hati misalnya meletakkan barang-barang di rumah. Mungkin boleh dengan menyimpan rak didinding yang diikat benar-benar kuat, menyimpan almari yang benar-benar aman, atau juga mengelakkan kanak-kanak agar tidak memanjat seenaknya.

 

Ciri-ciri kanak-kanak Autisme



Autisme adalah gangguan perkembangan yang sangat kompleks pada kanak-kanak, yang gejalanya sudah timbul sebelum anak itu mencapai usia tiga tahun.

Penyebab autisme adalah gangguan neurobiologis yang menjejaskan fungsi otak sedemikian rupa sehingga anak tidak mampu berinteraksi dan berkomunikasi dengan dunia luar secara berkesan.

Gejala yang sangat menonjol adalah sikap kanak-kanak yang cenderung tidak mempedulikan persekitaran dan orang-orang di sekitarnya, seolah menolak berkomunikasi dan berinteraksi, serta seakan hidup dalam dunianya sendiri. Anak autistik juga mengalami kesukaran dalam memahami bahasa dan berkomunikasi secara lisan.

Disamping itu seringkali (prilaku stimulasi diri) seperti berputar-putar, mengepak-ngepakan tangan seperti sayap, berjalan berjinjit dan lain sebagainya.

Gejala autisme sangat berbeza. Sebahagian kanak-kanak berkelakuan hiperaktif dan agresif atau menyakiti diri, tapi ada pula yang pasif. Mereka cenderung sangat sulit mengendalikan emosinya dan sering tempertantrum (menangis dan mengamuk). Kadang-kadang mereka menangis, ketawa atau marah-marah tanpa sebab yang jelas.

Selain berbeza dalam jenis gejalanya, intensitas gejala autisme juga berbeza-beza, dari sangat ringan hingga sangat berat.

Oleh kerana banyaknya perbezaan-perbezaan tersebut di antara masing-masing individu, maka saat ini gangguan perkembangan ini lebih sering dikenali sebagai Autistic Spectrum Disorder (ASD) atau Gangguan Spektrum Autistik (GSA).

 Menurut Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM), setiap seorang daripada 150 kanak-kanak yang dilahirkan di seluruh dunia memiliki autisme dan dianggarkan 47,000 orang kanak-kanak di Malaysia menghidapnya.

Ada antara mereka memiliki tanda-tanda masalah autisme kronik dan ada yang baru sahaja di peringkat awal. Antara tanda-tanda yang mungkin anak anda autisme adalah;


  • Kesukaran berinteraksi merupakan antara tanda UTAMA dalam autisme. Ibu bapa biasanya akan menyedari masalah autisme di dalam diri anak mereka melalui gejala ini. Seawal bayi lagi, anak – anak yang mempunyai masalah autisme tidak memberi respon atau fokus kepada sesuatu benda dalam jangka masa yang lama.
  • Mereka gagal memberi respons apabila namanya dipanggil atau ditanyakan soalan walaupun ianya mudah. Ini disebabkan mereka gagal untuk menafsir maklumat yang diterima dan tidak tahu bagaimana untuk membalasnya secara lisan. Mereka kelihatan sama seperti anak-anak yang normal namun sebenarnya mempunyai kekurangan dalam komunikasi sosial.
  • Tidak mencapai tahap perkembangan tepat waktu. Setiap kanak-kanak berkembang secara berbeza. Beberapa kanak-kanak akan merangkak pada empat bulan sementara yang lain tidak boleh, sampai mereka beberapa bulan lebih tua. Ini boleh menjadi normal. Masalahnya bermula apabila setiap tonggak jauh lebih lambat dari biasanya.
  • Anak tidak berbicara. Anak-anak belajar bercakap pada usia yang berbeza. Beberapa akan mula berbicara sangat muda sementara yang lain hanya akan mulai melontarkan kalimat utuh satu hari. Ini boleh sangat normal. Namun jika anak anda tidak mempunyai jenis bicara mengoceh pada usia satu tahun yang satu ini boleh menjadi perhatian utama. Kebanyakan kanak-kanak akan mengatakan beberapa perkataan pada saat mereka enam belas bulan. Jika anak anda tidak melakukannya segeralah hubungi doktor.
  • Tidak ada hubungan mata. Kebanyakan bayi dan kanak-kanak-kanak-kanak akan melihat anda ketika anda bercakap kepada mereka. Anak-anak autis sering tidak memberikan hubungan mata. Mereka tidak akan mengarah ke objek. Mereka tidak akan melihat sesuatu yang anda cuba untuk tunjukkan kepada mereka.
  • Anak tidak menunjukkan emosi. Anak-anak autis sering tidak menunjukkan emosi apapun. Mereka tidak tersenyum kembali apabila seseorang tersenyum pada mereka. Mereka tidak menunjukkan peduli ketika seseorang di sekitar mereka mengekspresikan rasa sakit, atau menangis. Anak autis biasanya tidak suka dipegang atau dipeluk.
  • Suka bermain sendiri. Anak autis biasanya akan bermain sendiri. Mereka merasa lebih selesa sendiri, dan seakan-akan hidup dalam dunianya sendiri. Mereka kesulitan mencari teman. Mereka tidak tahu bagaimana berhubungan dengan anak-anak lain. Mereka tidak mengerti ketika kanak-kanak lain bergurau dengan mereka.
  • Apabila mereka mempunyai kekurangan dalam komunikasi sosial, bermain dalam kumpulan adalah aktiviti yang paling tidak disukai mereka. Mereka lebih suka berada di dalam ‘dunia’ mereka sendiri dan kadangkala ketawa dan mencederakan diri sendiri tanpa sebab. Apabila ditegur untuk berhenti, mereka akan bertindak agresif kerana tidak sukakan sebarang perubahan tingkahlaku dengan segera.
  • Anak kehilangan kemahiran mengetahui. Anak mungkin telah belajar untuk bercakap dan kemudian kelihatan seolah-olah mereka lupa bagaimana. Mereka boleh belajar kemahiran baru dan kemudian seminggu kemudian tidak tahu bagaimana melakukannya. Anak-anak autis sering kehilangan kemahiran yang telah mereka pelajari.
  • Mereka tidak sukakan perubahan samada drastik atau tidak terutama yang akan mengubah emosi mereka ketika itu. Perbuatan menggunakan tandas atau pergi ke sekolah adalah perkara yang sukar bagi mereka. Rata-rata anak yang menghidapi autisme masih menggunakan pampers di usia 5-6 tahun disebabkan mereka gagal untuk ke tandas dengan sendirinya. (tidak kesemuanya begitu)
  • Uniknya pula, ada sebahagian mereka yang  kurang sensitif kepada rasa sakit namun mereka lebih sensitif kepada bunyi, sentuhan serta sensori (deria rasa). Sifat sensitiviti mereka yang kuat ini merupakan jawapan mengapa mereka yang tidak mahu dirangkul atau dipeluk.



Autisme boleh terjadi pada siapa saja, tanpa mengira warna kulit, status sosial ekonomi mahupun pendidikan seseorang. Tidak semua individu ASD / GSA memiliki IQ yang rendah. Sebahagian dari mereka dapat mencapai pendidikan di perguruan tinggi. Bahkan ada pula yang mempunyai kemampuan luar biasa di bidang tertentu (muzik, matematik, menggambar).

Sekiranya ada dalam kalangan ahli masyarakat yang mempunyai anak-anak autisme, ia tidak perlu berakhir dengan kekecewaan. Ingatlah bahawasanya Allah SWT sentiasa bersama mereka yang sabar. 

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 153:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar."


Wasalam...

.

Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut