Sabtu, 25 Oktober 2014

i-THINK Lahir Masyarakat Pemikiran Tinggi


Pengenalan i-THINK

Dalam usaha untuk ;


  • Memupuk kemahiran berfikir; 
  • Menyemai budaya pembelajaran sepanjang hayat; 
  • Mahir di dalam menyelesaikan masalah dan berupaya menghasilkan jalan penyelesaian secara kreatif di kalangan murid sekolah;
  • Mengekalkan daya saing di peringkat dunia.

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) telah bersama-sama memperkenalkan projek i-THINK bagi menyediakan anak-anak Malaysia supaya menjadi individu yang berpengetahuan dan berkemahiran ke arah menghadapi cabaran Abad ke-21.

Projek i-THINK ini akan membantu pihak sekolah melahirkan inovator generasi masa depan Malaysia dengan kebolehan dan kemahiran berfikir secara kritis serta berupaya untuk menyesuaikan diri dan menangani cabaran pada masa akan datang.


Apakah Program i-THINK?

Program i-THINK merupakan;

Program untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid berfikiran kreatif dan kritis serta inovatif.

i-THINK membawa maksud innovative THINKing  (Pemikiran Inovatif). Murid perlu dibekalkan dengan kemahiran berfikir



Program i-THINK bertujuan

  • Melahirkan modal insan masa hadapan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif 
  • Memupuk kemahiran pemikiran aras tinggi dan mampu berdaya saing



Kenapa perlunya Program i-THINK?

  • Dapatan pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA menunjukan murid Malaysia di tahap yang rendah. 
  • Murid berpengetahuan tetapi tidak dapat mengaplikasikan pengetahuan mereka 
  • Dapatan UNESCO (2011) menunjukkan guru mengajar untuk peperiksaan
  • Dapatan kajian keperluan (2011) menunjukkan kemahiran berfikir aras tinggi (Higher Order Thinking Skills) dalam kalangan guru dan murid di Malaysia amat rendah.


Bagaimana i-THINK dilaksanakan?

  • Memperkenalkan 8 alat berfikir kepada guru dan murid.
  • Semua guru akan menggunakan alat berfikir mengikut kesesuaian tajuk semasa mengajar.
  • Murid akan menggunakan dalam pembelajaran.
  • Penggunaan alat berfikir dan kemahiran aras tinggi dalam pdp menjadi amalan.
  • Mengadakan portal bahan interaktif p&p yang dapat merangsangkan kemahiran berfikir.

8 Alat Berfikir (Peta Pemikiran) tersebut adalah;


Untuk Maklumat Lanjut Layari: ithinkskbk.blogspot.com



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti