PANDUAN PENUBUHAN DAN PENGURUSAN
PERSATUAN SILAT SEKOLAH
PERSATUAN SILAT SEKOLAH
1. Pendahuluan
1.1 Dipercayai
bahawa silat di Malaysia telah berusia lebih dari 400 tahun. Pengajaran dan
pembelajaran diwariskan dari generasi ke generasi sehinggalah ke hari ini.
Sedaya yang boleh segala keaslian budaya silat seperti cara berpakaian, langkah
gerak, istiadat dan lain-lainnya dipelihara.
1.2
Kegiatan
silat kini bukan sahaja aktif di kalangan masyarakat Melayu di kampung malah
diterima sebagai aktiviti kokurikulum di sekolah, maktab perguruan, universiti
dan juga di kelab-kelab rekreasi dan sukan Jabatan Kerajaan dan swasta. Badan
Penyelaras kegiatan silat di Malaysia, Persekutuan Silat Kebangsaan (PESAKA)
ditubuhkan oleh Kementerian Belia dan Sukan dalam tahun 1983.
1.3
Pada
Disember 1987 negara kita telah menjadi tuan rumah kepada Kejuaraan Ke-4 Silat
Sedunia. Masyarakat di negara ini telah dikejutkan oleh penyertaan dari
negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat. Kemunculan peserta-peserta dan
negara-negara ini telah memberi semangat kepada pencipta silat untuk mengembangkan
pengajaran silat ke seluruh pelusuk negara.
1.4 Usaha
ini disokong pula dengan permintaan yang bertambah dari masyarakat umum untuk
membuka kelas-kelas silat. Perkembangan seterusnya memperlihatkan acara
pertandingan silat dimasukkan ke dalam Sukan SEA. Sukan Malaysia dan Sukan
Merdeka Brunei. Kejuaraan-kejuaraan khusus untuk silat turut dianjurkan baik di
dalam mahupun di luar negara. PESAKA menganjurkan Kejuaraan Silat Kebangsaan,
Kejuaraan Silat Terbuka Malaysia dan Kejuaraan Silat Remaja Malaysia.
Persekutuan Silat Singapura (PERSISI) menganjurkan Kejuaraan Jemputan Silat
Singapura, dan Persekutuan Silat Antarabangsa (PERSILAT) menganjurkan Kejuaraan
Silat Sedunia.
1.5
Terdapat
267 jenis silat di negera ini. Setiap Perguruan mempunyai kesamaan dankelainan
di antara satu sama lain. Dalam perkara ini pengamal silat perlu mengetahui
matlamat mempelajari silat agar boleh memilih jenis silat yang bersesuaian.
1.6
Sehubungan
dengan ini, Kementerian Pendidikan merasakan perlu perkembangan silat di sekolah
ditentukan arahnya. Penentuannya akan dapat dijadikan asas kepada jenis silat
yang dipilih dan seterusnya mengawasi perjalanan kegiatan-kegiatannya bagi
memastikan ianya mencapai matlamat.
2. Matlamat
2.1 Untuk menyemai dan mengukuhkan rasa cinta para
pelajar terhadap warisan budaya bangsa.
2.2 Untuk melahirkan generasi yang berdikari,
bersikap positif, sabar, berani menghadapi cabaran dan yakin pada diri.
2.3 Menyediakan pelbagai aktiviti silat di
sekolah.
3. Dasar Penubuhan Kelab Silat Sekolah
3.1 Penubuhan
kelab silat sekolah adalah tertakluk kepada ’The School (Societies) Regulation
1956’.
3.2 Untuk
menjalankan aktiviti-aktiviti kelab, sekolah-sekolah hendaklah mendapat bantuan
nasihat dan tenaga pengajar dari perguruan-perguruan silat yang berdaftar
dengan :
a. Persekutuan Silat Kebangsaan (PESAKA);
b. Majlis Silat Negeri;
c. Majlis Silat Daerah;
d. Badan-badan Perguruan Silat yang
berdaftar.
3.3 Bagi
tujuan penyelarasan serta kawalan perkara-perkara berikut hendaklah dijadikan
panduan di dalam membuat pemilihan perguruan silat yang sesuai :
3.3.1 Pendaftaran
Perguruan
Silat
Perguruan Silat hendaklah berdaftar. Sesalinan Sijil Pendaftaran badan
perguruan perlu diperolehi oleh pihak sekolah. Status pendaftarannya boleh
secara langsung kepada JabatanPendaftaran Pertubuhan Malaysia atau berdaftar
dengan mana-mana badan lain yang berdaftar dengan Jabatan berkenaan.
3.3.2 Pendaftaran Tenaga Pengajar
Semua tenaga pengajar hendaklah
berdaftar. Sesalinan Sijil Kejurulatihan yang dikeluarkan oleh badan perguruan
berkenaan hendaklah diperolehi dari tenaga pengajar yang ditugaskan di sekolah.
3.3.3 Adat
Istiadat Perguruan
Adat
istiadat Perguruan Silat yang dijalankan hendaklah tidak menyalahi ajaran Agama
Islam atau boleh memesongkan akidah para pelajar. Antara adat istiadat yang
tidak wajar dilakukan ialah seperti menyemah gelanggang, memakai tangkal,
azimat dan pertapaan.
3.3.4 Kurikulum
Kurikulum
perguruan silat hendaklah jelas dan terancang serta mampu menyediakan para
pelajar ntuk menyertai pertandingan di dalam
pertandingan-pertandingan yang diiktiraf seperti Pertandingan silat Olahraga dan Pertandingan Silat Seni.
Kurikulum silat juga perlu jelas dalam hal-hal mengenai peringkat pencapaian
dan pensijilan.
3.4 Hanya
para pelajar lelaki dan perempuan berumur sekurang-kurangnya 10 tahun sahaja
dibenarkan mengikuti latihan silat.
4. Pengurusan Kelab Silat Sekolah
4.1 Organisasi
4.1.1 Penasihat
Kelab Silat sekolah hendaklah diawasi oleh
sekurang-kurangnya seorang guru.
Di antara tanggungjawab guru penasihat ialah
:
a. Menubuh
sebuah jawatankuasa yang dianggotai oleh pelajar yang akan menolong merancang
dan mengurus aktiviti kelab.
b. Membimbing jawatankuasa kelab merancang,
merangka dan melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dapat memupuk dan mempertingkatkan
minat pelajar, sehubungan dengan ini, guru penasihat seharusnya mempunyai
pengetahuan yang diperlukan.
c. Mendapatkan bantuan jurulatih bertauliah
dalam merancang dan melaksanakan aktiviti yang bersesuaian.
d. Membantu ahli mengenalpasti masalah,
menganalisanya dan seterusnya mencari langkah untuk mengatasi masalah tersebut.
e. Hadir dalam semua perjumpaan dan latihan
yang diadakan oleh Kelab.
f. Memupuk keyakinan diri dan ketabahan di
kalangan ahli Kelab dalam usaha meningkatkan kemahiran bersilat. Untuk
menjalankan tugas dengan lebih berkesan, Penasihat Kelab seelok-eloknya
didedahkan kepada pengetahuan seperti berikut :-
a. Konsep dan falsafah silat.
b. Adat istiadat dalam Silat.
c. Kurikulum Silat.
d. Jenis dan sistem pertandingan silat.
4.1.2 Jawatankuasa
a. Jawatankuasa hendaklah terdiri daripada :
Pengerusi
Naib
Pengerusi
Setiausaha
Bendahari
dan
ahi-ahli jawatankuasa, yang bilangannya bergantung kepada bilangan ahli dalam
kelab. Bagi sekolah-sekolah rendah memadai dengan melantik seorang Pengerusi
untuk membantu Guru Penasihat.
b. Ahli Jawatankuasa perlu diasuh dan dilatih
untuk membolehkan mereka memainkan peranan penyeliaan dan membantu guru dalam
kerja-kerja pengurusan kelab.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1992 dan
Panduan Penubuhan dan Pengurusan Persatuan Silat Sekolah
oleh:Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
oleh:Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti