Sabtu, 7 April 2012

Panduan bagi Penghasilan Penulisan Cemerlang

Panduan bagi Penghasilan Wacana Penulisan Cemerlang
  • Banyakkan membaca bahan bacaan tambahan berfaedah seperti akhbar, majalah dan buku cerita yang bersesuaian untuk meneliti kesinambungan isi-isi.
  • Sentiasa merujuk kepada kamus untuk mengetahui erti perkataan atau kosa kata baharu bagi penulisan.
  • Baca dan semak semula penulisan yang telah ditanda oleh guru.
  • Teliti pengajaran guru berdasarkan pengolahan wacana yang tepat dan kemas. Elakkan tanda tanya dalam wacana.


Panduan Khusus bagi Penulisan

  • Perlu memahami betul-betul kehendak soalan.
  • Catatkan apa sahaja isi-isi yang terlintas dalam fikiran, kemudian susun mengikut isi yang lebih penting.
  • Tulis berdasarkan rangka yang disediakan.
  • Penulisan mestilah mempunyai pendahuluan, isi-isi dan penutup.
  • Bagi penulisan meminta fakta, sekurang-kurangnya mempunyai tiga isi (seelok-eloknya cari empat isi) dan setiap perenggan mengandungi satu isi.
  • Gunakan ayat yang pendek dan bahasa yang mudah.


Kelemahan Murid dalam Penulisan

  • Murid tidak mengemukakan isi yang menepati tajuk atau kehendak soalan.
  • Isi yang dikemukakan tidak mencukupi (iaitu kurang daripada empat).
  • Penulisan panjang, tetapi isi yang dikemukakan berulang.
  • Murid tidak menghuraikan isi yang dikemukakan.
  • Tidak memberikan contoh untuk menguatkan isi yang dikemukakan.
  • Tidak mempunyai kesinambungan antara satu isi dengan satu isi yang lain.
  • Tidak menggunakan penanda wacana yang sesuai untuk menunjukkan kesinambungan isi atau ayat.
  • Tidak menggunakan kosa kata yang sesuai.
  • Struktur ayat tidak kemas, selain terdapat kesalahan ejaan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ke arah keperibadian yang seimbang dan pendidikan yang berkualiti