Rabu, 30 Oktober 2013

Aplikasi Tablet dan Perkembangan Kanak-Kanak


Lebih daripada satu pertiga kanak-kanak di bawah umur dua tahun menggunakan peranti mudah alih, menurut laporan Common Sense Media yang baru dikeluarkan. Secara spesifik, kajian tersebut mendapati bahawa 38 peratus kanak-kanak di bawah umur dua tahun sudah pernah menggunakan tablet atau telefon pintar.

Organisasi bukan keuntungan tersebut sebelumnya pernah melakukan kajian sama pada 2011. Dan dua tahun tampkanya tempoh yang agak lama. Beberapa tahun yang lalu, waktu berkembangnya penggunaan iPhone 4, jumlah kanak-kanak di bawah umur dua tahun yang menggunakan telefon kira-kira sepuluh peratus.

Sementara dalam hal penggunaan teknologi untuk keperluan sehari-hari, jumlahnya juga mengalami kenaikan. "Peratusan anak yang menggunakan telefon bimbit setiap hari - sekurang-kurangnya sekali dalam sehari atau lebih - meningkat lebih dari dua kali ganda, daripada lapan peratus menjadi 17 peratus," menurut laporan tersebut.

Jim Steyer, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Common Sense Media, memperbincangkan penemuan laporan tersebut dengan Mashable.

Mashable:
"Kami melihat sebuah perubahan asas dalam perilaku anak-anak menggunakan media," ujar Steyer. "Anak-anak yang meskipun belum boleh bercakap akan berjalan ke arah TV dan berusaha mengusap layarnya seperti mengusap skrin iPad atau iPhone."

Laporan Common Sense Media setebal 40 halaman itu mengandungi data statistik, yang kemungkinan akan membuat anda merasa prihatin dengan perubahan perilaku pada anak-anak. Pada 2011, anak-anak di bawah usia lapan tahun rata-rata menghabiskan sekitar lima minit setiap hari untuk bermain dengan telefon atau tablet. Pada 2013, jumlahnya menjadi tiga kali ganda atau 15 minit.

American Academy of Pediatrics (AAP) mengesyorkan agar anak-anak di bawah usia dua tahun untuk tidak menghabiskan waktunya di depan layar media, termasuk telefon bimbit, tablet dan televisyen. "Otak seorang kanak-kanak berkembang pesat awal pertumbuhannya, dan cara terbaik bagi anak kecil untuk belajar adalah dengan berinterkasi dengan orang, bukan skrin,"


Pendedahan terlalu awal bayi yang berumur kurang dari 2 tahun kepada teknologi seperti telefon pintar, tablet, internet bahkan TV tidak akan membantu perkembangan si kecil anda. Itu adalah kesimpulan yang dibuat berdasarkan artikel yang di terbitkan oleh AP (associated press) news yang memetik kajian oleh American Academy of Pediatrics seperti berikut:

“”Semua kita tahu tentang penyelidikan otak dan perkembangan kanak-kanak menunjukkan ianya jauh tersasar dari penggunaan skrin untuk mendidik bayi

Kajian menunjukkan bahawa mesin dan media skrin adalah cara yang tidak berkesan dalam pengajaran (bahasa) bayi. Apa yang bayi perlu untuk perkembangan otak yang sihat adalah bermain secara aktif (hands-on play), bermain secara kreatif dan interaksi secara bersemuka (face to face).

American Academy of Pediatrics” tidak menggalakkan pendedahan mana mana peranti elektronik untuk bayi dan kanak-kanak di bawah umur 2 tahun, manakala kanak-kanak lebih tua harus terhad kepada satu hingga dua jam sehari. Ia memetik satu kajian yang mendapati tontonan video kepada bayi boleh melambatkan perkembangan bahasa, dan memberi amaran bahawa tiada kajian telah didokumenkan manfaat tontonan video yang terlalu awal.

Pendedahan kajian tersebut dibuat sejurus penerbitan aplikasi yang buat khas untuk pembelajaran bayi oleh beberapa syarikat yang di muat naik ke laman Google Play mendapat kritikan dari pengguna yang merasakan pemaju aplikasi cuba untuk menipu ibu bapa dengan memikirkan bahawa aplikasi tersebut lebih memberi pendidikan walaupun sebenarnya ia adalah hiburan. Aduan pertama kempen kepada Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan terhadap industri aplikasi mudah alih ini adalah sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk menjadikan peniaga yang lebih bertanggungjawab bagi tuntutan pemasaran tentang teknologi mereka kepada anak-anak muda dan ibu bapa mereka.

Sumber:
http://mashable.com/2013/02/14/research-needed-effect-violent-media-children/
http://mashable.com/2013/10/28/children-under-2-mobile-media-study/


Ahad, 27 Oktober 2013

Rezeki haram antara punca doa ditolak


Doa memohon kebaikan dan kesejahteraan hendaklah ditujukan hanya kepada Allah S.W.T dan tidak kepada selain –nya, makbulnya sesuatu doa itu adalah bergantung sejauh mana kita mentaati perintah Allah dan rasul-Nya.Oleh itu, setiap doa perlu diiringi dengan ketaatan yang sebenar bagi menjamin doa kita diperkenankan oleh Allah S.W.T.

Rasulullah SAW pernah ditanya soalan seperti ini dan Baginda menjawab: “Tengah malam yang awal dan pada akhir tiap sembahyang fardu.” (Riwayat Ahmad)

Maksudnya, pada ketika selesai membaca tahiyyat dan sebelum salam. Sabdanya lagi: “Doa antara azan dan iqamah tidak ditolak Allah. Sahabat bertanya: Apa bacaan doanya ya Rasulullah. Jawab Baginda: Mohonlah keselamatan dunia dan akhirat.” (Riwayat al-Tirmizi)
Sahabat lain bertanya pula: “Dengan ucapan apa kita menutup doa? Jawab Rasulullah: Ucapkan Amin.” (Riwayat Abu Dawud)

Abu Hurairah meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda: “Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Allah baik dan senang kepada segala yang baik. Sesungguhnya Allah memerintahkan kepada orang-orang beriman seperti mana Dia memerintahkan kepada rasul.”

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Wahai Rasul-rasul, makanlah daripada makanan yang baik-baik. Dan kerjakanlah amal yang soleh kerana sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Firman-Nya lagi: “Wahai orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu.”

Amalan Tidak Diterima Allah

Kemudian Rasulullah SAW memberi contoh seorang yang berdoa tetapi Allah tidak menerima doanya. Digambarkan orang itu musafir dengan rambut kusut tidak teratur, berwajah kotor penuh debu, memanjatkan doa sambil mengangkat kedua tangannya: “Ya Rabbi, ya Rabbi! Kata Rasulullah: Bagaimana Allah akan menerima doanya kerana apa yang ia makan tidak halal, minumannya haram, pakaiannya haram, diberi makanan dari yang haram.” (Riwayat Muslim, Ahmad dan Tirmizi)

Sahabat, Sa’ad bin Abi Waqqas meminta Rasulullah: “Ya Rasulullah, mohonlah kepada Allah supaya doaku dapat dikabulkan-Nya. Rasulullah menjawab: Wahai Sa’ad, doamu akan terkabul apabila yang engkau makan diperoleh daripada yang baik (halal). Demi (Allah) yang jiwa Muhammad ada di tangan-Nya sesungguhnya seseorang yang memasukkan makanan haram ke perutnya, Allah tidak akan menerima amal kebaikannya selama 40 hari. Seorang yang dagingnya tumbuh daripada yang haram dan daripada riba, lebih patut dagingnya menjadi umpan api neraka.” (Riwayat al-Hafiz bin Mardawih)

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PersoalanAgama_Rezekiharamantarapuncadoaditolak/Article


Khamis, 24 Oktober 2013

Satelit


Satelit ialah satu objek yang beredar mengelilingi sesuatu planet.  Bumi adalah sebuah satelit matahari kerrana bumi sentiasa mengelilingi matahari dengan mengikut orbitnya.  Manakala bulan pula adalah satelit bumi kerana bulan mengelilingi bumi.

APAKAH SATELIT

Menurut Kamus Dewan, satelit bermaksud sesebuah objek yang bergerak dan beredar mengelilingi sebuah objek yang lain. Dalam istilah astronomi, satelit merupakan suatu objek di angkasa yang bergerak mengelilingi suatu objek lain yang lebih besar dan kekal berada dalam graviti objek tersebut. Contohnya, bulan merupakan satelit kepada bumi, atau bumi dan planet-planet lain merupakan satelit kepada matahari.

Namun begitu, pada umumnya, satelit lebih dikenali sebagai objek buatan manusia yang ditempatkan di ruang angkasa bagi melaksanakan tugasan tertentu dan bergerak mengelilingi bumi.


SEJARAH SATELIT

Sputnik 1

Sejarah mengenai satelit bermula dengan pelancaran Sputnik 1 milik Soviet Union pada 4 Oktober 1957 bagi Program Soviet Sputnik. Ini merupakan permulaan kepada persaingan dalam eksplorasi angkasa dan teknologi satelit dalam perang dingin di antara Soviet Union dan Amerika Syarikat. Kemudian, Sputnik 2 telah dilancarkan pada 3 November 1957 yang turut membawa seekor anjing bernama Laika. Amerika Syarikat mula melancarkan satelitnya, iaitu Explorer 1 pada 1 Februari 1958 sebagai respon kepada pelancaran Sputnik 1.

Sebelum ini, terdapat beberapa penulisan fiksyen dan teori mengenai eksplorasi ke angkasa dan bulan. Antaranya adalah seperti karya ‘The Brick Moon' oleh Edward Everett Hale pada tahun 1869, karya ‘The Exploration of Cosmic Space by Means of Reaction Devices' oleh Konstantin Tsiolkovskly pada tahun 1903, karya ‘The Problem of Space Travel - The Rocket Motor' oleh Herman Potocnik pada tahun 1935 dan artikel ‘Wireless World' oleh Arthur C. Clarke pada tahun 1945.


JENIS-JENIS SATELIT

Terdapat beberapa jenis dan kategori satelit yang kini digunakan dan berada di ruang angkasa, antaranya adalah seperti berikut:


  • Satelit anti-satelit - satelit yang dilengkapi dengan senjata dan berupaya memusnahkan satelit atau objek angkasa yang lain.
  • Satelit astronomi - satelit yang digunakan untuk memerhati dan mengkaji planet, bintang dan objek dalam sistem solar yang lain.
  • Biosatellites - satelit yang menempatkan objek atau organisma hidup bagi tujuan penyelidikan saintifik.
  • Satelit komunikasi - satelit yang ditempatkan bagi kegunaan telekomunikasi.
  • Satelit pandu arah - satelit yang digunakan untuk navigasi dan penentuan lokasi menggunakan aplikasi GPS.
  • Satelit pantau bumi - satelit yang digunakan untuk memantau bumi bagi tujuan pemerhatian alam sekitar, meteorologi dan pemetaan.
  • Satelit cuaca - satelit yang digunakan untuk tujuan meterologi dan pemantauan perubahan iklim.
  • Satelit ketenteraan - satelit komunikasi dan satelit pantau bumi yang digunakan oleh pihak tentera dan perisikan.
  • Satelit kecil - satelit yang bersaiz kecil seperti satelit mini (200-500 kg), satelit mikro (10-200 kg) dan satelit nano (bawah 10 kg).
  • Stesen angkasa - struktur bangunan yang dibina yang membolehkan manusia hidup di angkasa lepas. Stesen ini direka bagi membolehkan manusia tinggal selama beberapa bulan, bahkan beberapa tahun. Contohnya, International Space Station (ISS).


Satelit-satelit rekaan ini dapat membantu ahli-ahli sains menjalankan penyelidikan sains.  Di antara satelit-satelit yang telah dicipta ialah satelit perhubungan dan satelit kaji cuaca.  Satelit perhubungan telah menolong manusia di dunia untuk berhubung di antara satu sama lain.  Satelit ini telah digunakan untuk memancarkan siaran televisyen atau isyarat-isyarat telefon ke seluruh dunia.

Satelit kaji cuaca berada beratus-ratus kilometer di ruang angkasa.  Satelit ini sentiasa berpusing mengelilingi bumi untuk mengukur unsur-unsur cuaca seperti suhu dan kelembapan di udara.  Kemudian satelit ini akan menghantar kembali gambar-gambar televisyen yang menunjukkan tempat-tempat terdapatnya kelompok-kelompok awan dan kawasan-kawasan ribut di bumi.



Jumaat, 11 Oktober 2013

Transformasi pendidikan prasekolah


Kementerian Pendidikan dalam usaha mentransformasikan pendidikan negara meletakkan matlamat melengkapkan setiap murid di negara ini dengan semua kemahiran baharu mengikut keperluan mereka sekali gus menangani cabaran abad ke-21.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang diperkenalkan juga turut menggariskan strategi untuk menggerakkan transformasi ini meliputi semua peringkat persekolahan termasuk prasekolah.


Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, berdasarkan PPPM, kementerian akan memastikan semua kanak-kanak yang memasuki alam persekolahan berpeluang mengikuti pendidikan awal tanpa mengira status sosioekonomi mereka.

"Kementerian sentiasa berusaha meluaskan akses pendidikan yang berkualiti dan berkemampuan termasuk pendidikan prasekolah dan matlamat itu terkandung pada teras sub Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) pendidikan untuk prasekolah.

"Melalui usaha itu, guru prasekolah yang terlibat akan bersaing dan berkongsi idea serta kreativiti mereka untuk melaksanakan pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran berasaskan projek yang selari dengan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam Konvensyen Amalan Terbaik pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Prasekolah Kebangsaan 2013 di Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

Konvensyen yang bertemakan Memacu Pendidikan Prasekolah melalui Amalan Terbaik dengan fokus menggunakan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek, merupakan satu usaha kementerian meningkatkan kualiti pendidikan prasekolah melalui PdP yang menarik minat murid, kreatif, inovatif dan berkesan.

Melalui penganjuran konvensyen itu, memberi peluang kepada guru bersaing dan mengemukakan satu contoh PdP yang mantap dengan menggunakan pelbagai strategi dan teknik, bersesuaian dengan kehendak Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.

Konvensyen juga bertujuan menghasilkan model PdP menggunakan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek sebagaimana yang terkandung dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan sebagai rujukan dan panduan guru prasekolah.

Selain itu, konvensyen berkenaan menjadi platform kepada pihak yang terlibat untuk menyediakan model PdP yang boleh dijadikan penanda aras dalam usaha meningkatkan kecemerlangan guru.

Di samping itu, konvensyen turut memberi idea kepada guru prasekolah untuk merancang pelbagai strategi PdP agar lebih menarik dan menyeronokkan serta mewujudkan persekitaran pembelajaran yang positif.

Definisi Amalan Terbaik dalam Pengajaran dan Pembelajaran bermaksud penghasilan PdP yang selari dengan kehendak kurikulum, kreatif, menarik dan berkesan yang menghasilkan perubahan yang positif di kalangan murid.

Peserta konvensyen sebanyak 54 orang terdiri daripada guru-guru prasekolah kementerian dari seluruh negara.

Mereka membentangkan kertas kerja dan PdP dengan fokus pendekatan pembelajaran berasaskan projek.

Penyertaan peserta dibahagikan kepada empat kategori iaitu bahasa Malaysia, bahasa Inggeris, bahasa Mandarin dan bahasa Tamil.

Setiap peserta mengikut kategori dikehendaki terlibat melaksanakan projek di prasekolah masing-masing dengan minimum pelaksanaan projek dihadkan selama tiga minggu, selari dengan kehendak Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.

Berdasarkan projek yang dilaksanakan, peserta dikehendaki menyediakan kertas kerja, membuat pembentangan kertas kerja (dalam masa 15 minit) dengan mempersembahkan PdP yang turut disertai oleh lapan murid.

Aktiviti lain yang dilaksanakan sepanjang konvensyen termasuklah bengkel guru, pembentangan video amalan terbaik PdP dan pameran artifak atau produk.

Sumber:
http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20131007/pe_01/Transformasi-pendidikan-prasekolah

Selasa, 8 Oktober 2013

Pemakanan sukan

Pemakanan sukan ialah suatu bidang pangajian tentang amalan pemakanan serta hubungannya dengan prestasi atlet dalam sukan. Ia adalah panduan pemakanan tentang  pengambilan bahan makanan dan  kandungan nutrien secara seimbang. Pemakanan sukan adalah  bertujuan  untuk membantu atlet memantap dan mengekalkan keupayaan fizikal untuk berlatih dan bersukan. Atlet yang tidak mengambil makanan dengan cukup berisiko mengalami kekurangan nutrien dalam badan, kehilangan ketumpatan otot, mengalami kecederaan dan gangguan kesihatan. 

Pada dasarnya, atlet tidak memerlukan pemakanan yang berbeza daripada orang awam. Perkara yang penting dalam pemakanan mereka ialah pengambilan makanan  yang mengandungi kesemua nutrien dan air yang cukup pada ketika yang diperlukan. Faktor-faktor seperti umur, jantina, komposisi badan, kekerapan dan intensiti latihan adalah faktor penting yang perlu diberi perhatian apabila merancang pemakanan sukan untuk atlet.

Nutrien adalah bahan- bahan yang terkandung dalam makanan.  Tubuh manusia memerlukan pelbagai jenis nutrien untuk memenuhi keperluan hidup. Amnya nutrien diklasifikasi kepada dua iaitu 
i) sebagai sumber tenaga (karbohidrat, lemak dan protein) dan ii) sebagai penyokong kepada metabolisme badan (vitamin, garam mineral dan air).

 Antara nutrien yang diperlukan oleh tubuh  manusia adalah:


  • Karbohidrat  yang menjadi sumber tenaga utama bagi manusia.
  • Protein  yang diperlukan untuk pertumbuhan dan baik pulih tisu-tisu dalam tubuh.
  • Lemak  yang dikehendaki sebagai  salah satu sumber tenaga dan medium pelarut bagi vitamin larut lemak.
  • Garam mineral  yang berfungsi sebagai elemen organik yang diperlukan oleh tubuh dan untuk fungsi normalnya..
  • Vitamin yang  terdiri daripada vitamin larut air dan larut lemak dan berperanan dalam kebanyakan proses kimia dalam tubuh.
  • Air sebagai  medium pengangkut  nutrien-nutrien dan penting kepada fungsi normal tubuh.

Pengambilan bahan-bahan makanan yang membekalkan nutrien  mestilah seimbang. Hal ini bermaksud pengambilannya perlulah mengikut kadar keperluan diri individu berdasarkan umur, jantina, saiz badan dan aktiviti-aktiviti rutin dan khusus. Pakar-pakar pemakanan sukan telah menggariskan panduan pemakanan yang dipanggil sebagai piramid pemakanan .

Piramid Pemakanan



Jumaat, 4 Oktober 2013

Is coconut water really the most amazing drink ever?


Did you know that coconut water can be used to treat disease 'gout'.

While some experts say coconut water does a better job at keeping you hydrated than plain water, most people aren’t working out long or hard enough to seriously need it.

ONCE requiring a trek to the health food store to find, coconut water has now gone global, and you’ll find it stocked on grocery store shelves, sold in gyms and yoga studios, passed along to runners during races, all in nifty box containers or cans and touted as nature’s perfect sports drink.

But is it just a clever marketing scheme or does it really work miracles?

A taste for coconut water originated in the tropics, places like Brazil and India, where palm trees thrive and locals have been drinking the fresh clear water from young coconuts for ages, dubbing it “miracle water”.

Scientists say the benefit is all about potassium (it contains more than a banana) and its naturally occurring electrolytes, along with the added benefits of having no fat or cholesterol and not many calories.

Coconut water, primarily from brands Vita Coco and Zico, has been hot in the US for years, with Rihanna as the face of Vita Coco and splashed on billboards all over the US.

The Independent in the UK reports coconut water is the fastest growing category in non-alcoholic beverages in the UK. Vita Coco is already in more than 10,000 outlets in the UK, and in around 16,000 across Europe, adds The Independent.

Meanwhile, the search for all those fresh, young coconuts is on. O.N.E. coconut water brand ran out of Brazilian coconuts in 2011 and has had to turn to the Philippines and Indonesia for supplies, while other brands are reaching out to Thailand, according to The Independent.

But do people really need all that coconut water? While some experts say it does a better job at keeping you hydrated than plain water, most people aren’t working out long enough or hard enough to seriously need it, nutritionist Monica Reinagel told National Public Radio in the US.

“They really don’t need an electrolyte replacement drink,” she says, “all they need to rehydrate is water.”

For hardcore fitness enthusiasts, she adds that the mineral they need most is sodium. Coconut water doesn’t have much of that.

Men’s Fitness magazine spells it out: “If your taste buds just can’t take another sip of tap water, choose coconut water. If you’re heading to the gym for a light training session or going for a leisurely bike ride, grab coconut water. If you’ve just wrapped up an intense workout or logged more than an hour of exercise, a traditional sports drink will help replace the sodium you lose through sweat.”


Low in calories, naturally fat- and cholesterol free, more potassium than four bananas, and super hydrating - these are just a few of the many benefits ascribed to America’s latest health craze: coconut water.

Dubbed "Mother Nature’s sports drink" by marketers, the demand is skyrocketing, propelled by celebrity and athlete endorsements and promises to hydrate the body and help with a whole host of conditions, from hangovers to cancer and kidney stones.

It has fewer calories, less sodium, and more potassium than a sports drink. Ounce per ounce, most unflavored coconut water contains 5.45 calories, 1.3 grams sugar, 61 milligrams (mg) of potassium, and 5.45 mg of sodium compared to Gatorade, which has 6.25 calories, 1.75 grams of sugar, 3.75 mg of potassium, and 13.75 mg of sodium.


Khamis, 3 Oktober 2013

Jenayah Siber: Gaji Guru Lesap



PENYEBARAN eMAIL PALSU BAGI PENGEMASKINIAN MAKLUMAT GAJI



Jabatan Akauntan Negara Malaysia, Negeri Johor telah memaklumkan kepada semua Ketua Jabatan Persekutuan, Negeri Johor Darul Ta’zim - http://www.ppdptn.edu.my/


Jabatan Pelajaran Pulau Pinang juga memaklumkan kepada semua Pentadbir sekolah menengah dan sekolah rendah agar tidak terperangkap dengan tipu helah pihak tidak bertanggungjawab.

PERHATIAN

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA TIDAK MENGELUARKAN SEBARANG ARAHAN KEPADA SEKOLAH-SEKOLAH UNTUK MEMBERI SENARAI NAMA GURU-GURU DAN KAKITANGAN SEKOLAH BAGI TUJUAN PENGEMASKINIAN MAKLUMAT PANGKALAN DATA JABATAN AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA. OLEH YANG DEMIKIAN DIHARAP SEMUA SEKOLAH TIDAK MENGAMBIL SEBARANG TINDAKAN MENYALURKAN MAKLUMAT TERSEBUT KEPADA INDIVIDU TIDAK BERTANGGUNGJAWAB YANG MEMINTA MAKLUMAT MENERUSI EMEL SEKOLAH MASING-MASING.
WALAU BAGAIMANAPUN, BAGI SEKOLAH YANG TELAH MENGEMUKAKAN MAKLUMAT TERSEBUT, ADALAH DIPOHON UNTUK MEMBUAT LAPORAN POLIS SEGERA BAGI MEMBOLEHKAN SIASATAN LANJUT DIBUAT.
-jpnpenang.edu.my


e-mel palsu Jabatan Akauntan Negara






Laporan Akhbar: Isu Gaji Guru Hilang

 
Guru hilang gaji di N. Sembilan

SEREMBAN – Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) mengesahkan turut menerima laporan berhubung kejadian kes guru kehilangan gaji di negeri ini.

Pengarahnya, Kalsom Khalid bagaimanapun berkata, bilangan guru yang terlibat adalah sedikit.

"Memang ada berlaku kes guru kehilangan berdasarkan laporan diterima jabatan daripada pihak bank, kelmarin. Kita sudah pun meminta guru terlibat supaya menutup akaun mereka segera seperti mana dinasihatkan Jabatan Akauntan Negara negeri dan membuka akaun baru di bank yang sama," katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Dalam masa sama, Kalsom turut menasihatkan guru-guru di negeri ini supaya sentiasa berwaspada dan perlu mendapatkan maklumat sahih sebelum mengisi borang yang mengaitkan nombor akaun.

“Jika ada pihak-pihak yang meminta nombor akaun dalam bentuk e-mel, mereka perlu merujuk kepada jabatan berkenaan terdahulu. Jangan terperangkap dengan helah pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.
-sinarharian.com.my



Sekolah terlibat diarah tutup akaun gaji

Seremban: Jabatan Pendidikan negeri mengarahkan semua sekolah yang membalas e-mel palsu kononnya dari Jabatan Akauntan Negara supaya segera menutup akaun gaji sedia ada dan membuka akaun baru.

Pengarahnya Kalsom Khalid berkata, tindakan perlu dibuat minggu ini untuk mengelakkan guru serta kakitangan sekolah berdepan masalah pembayaran gaji, bulan ini.

Menurutnya, beberapa sekolah di negeri ini menerima e-mel palsu kononnya dari Jabatan Akauntan Negara yang meminta mereka mengemas kini pangkalan data termasuk nombor akaun gaji kakitangan.

Harian Metro difahamkan, kebanyakan kerani sekolah menerima e-mel dari aminmoe.gov@mail.com yang mempunyai logo Jabatan Akauntan Negara meminta mengemas kini maklumat seperti kad pengenalan, nombor akaun bank dan jenis bank sebelum wang mereka lesap dari akaun masing-masing keesokan harinya. “Terdapat beberapa sekolah membalas e-mel itu, tetapi setakat ini belum timbul sebarang masalah kerana gaji September sudah dibayar.


“Gaji Oktober dibayar lebih awal, mungkin minggu depan.


“Untuk mengelakkan masalah pada gaji bulan ini, guru sekolah terbabit perlu bertindak cepat menutup akaun gaji sedia ada dan membuka akaun baru,” katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Negeri Sembilan Superintendan Ramli Mohd Nor yang dihubungi berkata, siasatan lanjut sedang dijalankan.
-hmetro.com.my


Lihat Yang Ini Pula

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengenai Saya

Foto saya
Ilmu sifatnya ibarat cahaya penyuluh yang boleh menerangi kegelapan, menunjuk arah perjalanan, memandu akal menentukan baik daripada yang buruk. Ilmu diumpamakan seperti hujan membasahi bumi. Ia mampu menumbuhkan, menghidupkan, menyuburkan pelbagai tanaman dan manfaat kepada makhluk serta sifatnya boleh menyucikan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sebaik-baiknya sedekah seseorang Muslim belajar ilmu kemudian mengajarkan kepada sahabatnya." (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Pengikut